Saturday 5 March 2016

Usahawan Oxford?



 Salam uolls sume!

Sorry lama x update..Hari ni emy nak kupas skit pasai tajuk usahawan Oxford ni..sebab hari tu ayah emy tunjuk artikel mengenai usahawan Oxford tu yang emy suka sgt tu nak share skrg ni..

Sebabnya bila emy baca pasal cerita mereka rasa mcm kena plak dengan cerita saya..hehe..

Saya pon dulu belajar jauh2 kat US..tapi akhirnya jual Shaklee jer? Mesti ramai yg tertanya2 kenapa memilih Shaklee sebagai kerjaya sdgkan saya masih muda dan boleh memilih kerjaya lain yg lebih baik dan sesuai dgn kelulusan saya serta dpt pulangan yg baik..

Sebenarnya emy punya hati mmg dah lama dah nak jadi usahawan..masa masih bekerja lagi cuma x tahu apakah perniagaan yg betul2 sesuai dgn emy..so masih mencari2 apakah perniagaan yg boleh emy buat yg senang dan boleh jana pendapatan yg halal dan mendapat pulangan yg baik..

Sejak emy dekat office hati rasa mcm x betul jek..saya x suka bos saya dan saya rasa susah nak hormat dia jugak..lepastu culture office yg memerlukan saya utk 'buttkiss' atau mengampu utk naik dan dpt perhatian mmg sgt2 x sesuai dgn diri sya..sedangkan saya adlh seorng yang berkerja keras...

Jadi pada pemikiran syaa time tu kalau saya kerja keras mcm nila dan saya kerja utk company saya sendiri mesti saya dah dpt hasil yg baik dan work satisfaction yg saya idamkan..nak plak bertemu jodoh dgn seorang kawan dekat office yg buat shaklee..so diala yg first ajak saya join shaklee ni..

Ok story short, lain nikmatnya mendapat RM 2000 bekerja dgn orang dan RM 200 bekerja sendiri atas hasil  titik peluh diri sendiri..I am sure you will understand moreone day. org2 yg sering menguatkan semangat emy semestinya keluarga2 terdekat yg sokong emy buat bisnes drpd bekerja dgn org lain dan juga kisah2 kejayaan mereka2 seperti dibawah ni..

Namun x semua org dlm family kita dan yg rapat dgn kita akn sokong kita tau.hanya yg betul2 percaya pad kita..my mom pun x berapa nak sokong saya buat biznes shaklee nih.bagi dia saya lebih baik bekerja dgn org lain..barulah sijil yg saya penat2 belajar kat luar negara tuh boleh dihargai..tapi x per..kita kena tunjuk yg kita berjaya pada mereka dulu baru mereka akn percaya..so emy hanya ambil yg positif dan yg negatif saya buat2 x dengar..hihi..






Sungguh..kan Allah dah kata 9/10 rezeki tu drpd perniagaan..jangan pandang rendah pada mereka yang berniaga sebab mungkin poket mereka lebih kembung dr org2 yg kerja 8-5pm setiap hari tu..tapi yg paling penting adh BERKAT..amigos!:)

No comments:

Post a Comment